سفارش تبلیغ
صبا ویژن
می دانم که برترین توشه رهرو به سوی تو، اراده استواری است که با آن تو را برمی گزیند و اینک، قلبم با اراده ای استوار با تو رازگویی می کند. [امام کاظم علیه السلام ـ در دعایش زمانی که او را به سوی بغداد می بردند ـ]
اطلاع رسانی بد نیست !

کرمان سرزمین زلزله ها ، حساسیت را بیشتر نمایید

زلزله؛ گسل های استان کرمان

 افزایش چشمگیر زمین لرزه ها در استان زلزله خیز کرمان در حالی روی داده است که تنها طی چند روز گذشته چندین زمین لرزه بالای 3 ریشتر دراستان  کرمان به وقوع پیوست که نشان از لزوم هوشیاری مردم ومسولین  برای مقابله با بروز زمین لرزه  های احتمالی دارد.

استان کرمان با 18 گسل اصلی زلزله خیز که هر کدام شامل صدها گسله کشف شده و کشف نشده هستند به یکی از مشهورترین مناطق زلزله خیز جهان تبدیل شده است و طی سالهای اخیر نیز کرمان هزینه های سنگینی به خصوص در زمین لرزه های بم و زرند و... پرداخت کرده است.

کرمان طی یکصد سال گذشته بیشترین تلفات جانی زمین لرزه های کشور را به خود اختصاص داده است و این نشان از لزوم هوشیاری همیشگی مردم و مسئولان استان کرمان در مقابل این خطر بالقوه دارد.

زمین لرزه های کرمان ادامه دارد

آنچه که موضوع زمین لرزه را در کرمان  حساس کرده است افزایش چشمگیر زمین لرزه های استان کرمان است که می توان به زمین لرزه های شدید 4.4 و 5 ریشتری فاریاب و همچنین زمین لرزه های اخیر گسل بزرگ کوهبنان در مناطق مختلف اشاره کرد که بزرگترین این زمین لرزه ها نیز 4.4 ریشتر در خانوک در نزدیکی کرمان بوده است.و زمین لرزه مورخه 89/09/28 فهرج وحسین اباد بم .

نکته قابل تامل این است که تنها طی چند روز در استان کرما ن چند زمین لرزه بالای 3 ریشتر روی داده است که اکثرا در مجاورت مراکز جمعیتی بوده اند .به گونه ای که در هر روز چند روز زمین لرزه ای نسبتا شدید روی داده است که بین 3 تا 4واخرین ان 6.5   ریشتر شدت داشته اند و این روند همچنان ادامه دارد.

مراکز این زمین لرزه ها در فاریاب، هجدک، خانوک، چترود، کرمان و کهنوج وبم بوده است .

بیشترین زمین لرزه در فاریاب در جنوب کرمان با هشت زمین لرزه، خانوک در نزدیکی شهر کرمان سه زمین لرزه و هجدک و چترود در نزدیکی شهر کرمان با چهار زمین لرزه بوده است.واکنون ریگان بم

گسلهای کرمان فعال شده اند

این آمار طی یک  ماه گذشته بسیار بیشتر از 15 زمین ثبت شده است هر چند که تاکنون هیچ اطلاع رسانی رسمی در این خصوص صورت نگرفته است اما بروز این تعداد زمین لرزه که در تمامی سایتهای زلزله نگاری کشور به ثبت رسیده اند نشان از افزایش فعالیت زمین لرزها در کرمان دارد که تمرکز آنها بیشتر روی گسل فاریاب در جنوب کرمان و گسل زرند به خصوص در روستاهای نزدیک به شهر کرمان است.


مردم کرمان زمین لرزه بم وزرند را فراموش کرده اند

هر چند که تاکنون هیچ قانون علمی ثابت شده ای در راستای پیش بینی بروز زمین لرزه کشف نشده است اما افزایش فعالیتهای گسلها نشانه مهمی در راستای بروز زمین لرزه است و در استان کرمان که از مهمترین مناطق زلزله خیر کشور محسوب می شود آمادگی مردم و مسئولان برای مقابله با زمین لرزه امری بسیار ضروری است هر چند که به نظر می رسد این آمادگی بین مسئولان استان کرمان وجود دارد و سیستمهای مدیریت بحران حداقل در مراحل ابتدایی در کرمان طراحی شده است اما نباید فراموش کرد که مهمترین نقش در راستای کمبود تلفات زمین لرزه های احتمالی را مردم به عهده دارند اما گویی مردم کرمان بار دیگر زمین لرزه های بم و زرند را فراموش کرده اند.

زمین لرزه بم حداقل باید به عنوان درس عبرتی برای مردم شهرهای بزرگ استان کرمان به خصوص شهر کرمان در مقابل بروز چنین حوادثی تبدیل شده باشد اما به نظر می رسد مردم کرمان فراموش کرده اند که در یکی از زلزله خیز ترین مناطق جهان زندگی می کنند و حفظ آمادگی در مقابل این سانحه طبیعی مهمترین عامل در کاهش تلفات است.

اکثر ساختمانهای مراکز جمعیتی شهری غیر مقاوم هستند

مقاوم سازی ساختمانها مهمترین مسئله برای کاهش تلفات ناشی از زمین لرزه احتمالی است اما متاسفانه در شهر کرمان و بسیاری از مراکز مهم جمعیتی در استان اکثر ساختمانها دارای عمر بسیار بالا و ساخته شده توسط مصالح غیر مقاوم و سنگین است این مورد به خصوص در شهر کرمان به خوبی احساس می شود.

هرچند که با اختصاص وامهای مسکن مهر طی سالهای گذشته شاهد افزایش ساخت و سارها هستیم اما واقعیت این است که اکثر سازه های شهر کرمان غیر مقاوم هستند و مهمترین عامل خطر ساز در صورت بروز زمین لرزه بالا آمدن سطح آبهای زیر زمینی است که در صورت بروز زمین لرزه موجب تشدید تلفات خواهد شد.

مقاوم سازی در بسیاری از مناطق روستایی کرمان در حال انجام است اما مسئولان با توجه به شرایط خاص استان کرمان باید در یک برنامه ریزی منسجم و زمان بندی شده و با همکاری دستگاههای مختلف در راستای مقاوم سازی ساختمانهای قدیمی شهر کرمان چاره اندیشی کنند.

این مشکل در بسیاری از شهرهای دیگر استان کرمان به جزء بم وجود دارد و باید مورد اهتمام جدی مسئولان قرار گیرد.

آموزش همگانی

نکته قابل تامل دیگر اینکه متاسفانه بحث آموزش و اطلاع رسانی و هشدار در زمانهای بحرانی به مردم جزئی فراموش شده در برنامه ریزی مسئولان است.

کمتر رسانه ای در استان کرمان اقدام به آگاه سازی مردم کرمان در خصوص زمین لرزه می کند و همین مسئله موجب شده مردم خطر زمین لرزه را در هیاهوی مشکلات روزمره زندگی فراموش کنند و فکر اینکه شاید فاجعه هایی همچون زمین لرزه بم وزرند در شهرهای دیگر نیز تکرار شود در ذهن مردم وجود ندارد.

لزوم مقاوم سازی منازل مسکونی، رعایت چینش صحیح وسایل منزل، بیمه منازل مسکونی در مقابل زمین لرزه، تهیه بسته های غذایی و بهداشتی، مشخص کردن نقاط امن منازل (حداقل ساختن اتاقک فلزی درون ساختمان )از مهمترین مسائل در مقابل زمین لرزه هستند که در کمتر خانه ای رعایت شده اند.

دستگاههای آموزشی و فرهنگی نیز تاکنون فعالیت قابل توجه و منسجمی در این خصوص انجام داده اند که جای تشکر دارد .

بار دیگر به مردم استان کرمان   و بویژه شهرهای زرند وبم ودیگر نقاطی که مستقیماً روی کسل هستندباید یاد آوری شود در استانی زندگی می کنند که طی یکصد سال گذشته بیشترین میزان تلفات انسانی و مالی را در خصوص بروز زمین لرزه پرداخت کرده است و رعایت نکات ایمنی در این استان بسیار ضروری و از مهمترین اصول زندگی در زلزله خیز ترین استان کشور است.

اینجانب که درشهرستان زرند زندگی می کنم کمال تشکر وقدردانی را اززحمات بیدریغ مسولان استان وشهرستان رادارم چون کمتر کسی است که سرپناه امن به همت دولت جمهوری اسلامی برای خود وخانواده اش درست نکرده باشد.

واسلام 89/09/30 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط علی میرزایی 89/9/30:: 9:56 عصر     |     () نظر